Vi venter med spænding!

Fra december 2015 blev rettidighedsmåling ændret til at tog som er mere end 3 minutter forsinket bliver målt som forsinket, Mod tidligere efter 4 min og 59 sek. Og tog som blev aflyst talte ikke med som forsinket. Dette gør det i den nye ordning. Der ventes med spænding fra flere medier hvilen rettidighed som opleves da vi igennem flere år har påpeget at vi oplever at komme forsent frem al for tit. De tidligere offentlig gjorte tal på ca 90 % har gjort at man politisk ikke har grebet ind med hensyn til tog til tiden.

Vi har rykket for tallene hos DSB da man normalt offentliggøre dem midt i januar. Desværre skal man kun levere en rettidighed på 81,3 % hvilket betyder at leveres der en rettidighed på 80 % får man 1,3% retur hvis man har tilmeldt sig pendlergarantien.

Vi vil selvfølgelig helst have tog til tiden – men lykkes det ikke så må det være rimeligt at man så penge tilbage.

Men som skrevet er det bedste ved det her, at vi får frem i lyset hvor tit vi kommer forsent og dette vil vi bruge til at styrke fokus på de manglende resourcer af til at styrke den kollektive trafik. Da tid er en knap faktor for os alle.

Følg udviklinger her

http://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-rejsetidsgaranti/dsb-pendler-rejsetidsgaranti/kompensationsstorrelse/trafikdata-for-fjern-og-regionaltog/

11 comments to Vi venter med spænding!

  • Ex pendler som har skiftet til bil

    Det er en interessant måde at udregne kompensationen på. Hvis nu samtlige tog i en hel mdr. var aflyst, vil man så kun få 81,3% i kompensation?

  • Steen H

    En ex pendler der tydeligvis slet ikke har forstået hvad kompensationen går ud på.

    Det er da godt at du har valgt at gøre det endnu dyrere for dig selv og tillige afskrive dig selv muligheden for kompensation, når du forsinkes i bilkøerne på motorvejen, hvilket sker hver eneste dag. Hertil kommer dit eget personlige bidrag til den øgede forurening.

    Alt i alt en løsning der i din frustration kun gør det endnu dyrere for både dig selv og samfundet.

    • Ex pendler som har skiftet til bil

      Jeg er sådan set ligeglad med kompensationen. Målet for alle må jo være at togene køre til tiden. Jeg synes det er sørgeligt at den eneste måde man kan få DSB til at køre til tiden er ved at tvinge dem til at betale kompensation, når de er vildt forsinket.

      Omkring forsinkelser, så kan jeg gøre noget ved de forsinkelser som opstår på vejene. Der er heldigvis alternative ruter. Hvis jeg sider i et tog, synes DSB at have en imponerende evne til at gøre en lille forsinkelse til en katastrofe. Jeg har mere end 1 gang oplevet at hvis der har været kuk i driften nord for københavn, så er tog mod lufthavnene blevet holdt tilbage i op til 18 min. og fået nyt tog nr. så de nu fremstår som rettidige i statistikken. For midt vedkommende var jeg over 40-60 min. forsinket, og mindst 1 gang har jeg været tæt på at misse et fly. I bilen har jeg endnu ikke oplevet at blive mere end 20 min. forsinket, og det var i myldertiden på en dag, hvor den ene vejbane på helsingør motorvejen var spærret lige nord for Nærum.

      Omkring øget bidrag til forurening, så er det begræset hvor meget en lille el-bil forurener sammenlignet med et tons tungt tog, hvad enten det køre på el eller diesel.

      Jeg kan ikke se hvordan min løsning gør det dyre for samfundet. Jeg betaler afgifter på el, vægt etc. på bilen. Afgifter som tilsammen er større end prisen for et pendler kort, selv efter fjernelse af rabat og årlige prisstigninger m.m.

      Privat økonomisk hænger det også godt sammen. Jeg spare ca. 1 time om dagen i transport, ved ikke at benytte de konstant forsinkede tog. Det var jo alligevel umuligt at arbejde i de konstant overfyldte tog.
      Oven i det, så vil et enkelt misset fly nemt komme til at mig mere end den relative lille ekstra udgift der er ved brug af bilen i et år.

      Offentlig transport er i sin nuværende udgave kun relevant for dem som ikke har råd til egen bil. Sørgeligt men sandt.

    • Steen H

      Jamen det er da godt at du nu har fået dig en langt dyrere løsning på dine mange problemer, hvoraf de fleste nok ikke er specielt store når det kommer til stykket.

      Og så går det vel også fortrinligt med at kunne arbejde i bilen ikke sandt? For det kunne du jo ikke i toget?

      Og at DSB “holder tog tilbage” og “laver vilde forsinkelser” kunne jo i nogle tilfælde have noget at gøre med, at DSB ikke besidder en egoistisk holdning om at “jeg skal frem og det skal være nu”, men i stedet tilgodeser flest mulige passagerer når det kommer til nødvendige togskift undervejs for at alle kan komme til deres destination.

      Og så lægger de fleste en god margin ind når det handler om at skulle nå et fly. Det gælder både på vejene og på skinnerne.

      • En tidligere tog pendler

        Jeg ved ikke hvad det er for en langt dyre løsning du taler om. Når man tager spildtiden i toget med i regnestykket, så er det langt billigere at tage bilen, og nej jeg arbejder ikke i bilen. Jeg er ikke så velhavende at jeg kan have privat chauffør. Men jeg spare mindst 1 time i transport hverdag ved at bruge bilen frem for togen. Den tid kan jeg bruge på kontoret, eller ved min hjemmearbejdsplads.

        Jeg ved ikke lige hvordan det kan tilgodese flest muligt passager at holde et overfyldt tog med 3 togsæt tilbage i 18 min. Man skal vist arbejde i DSB for at få det regnestykke til at gå op. Den eneste grund jeg kan se er at så får dsb rettidigheds statistikken på Øresunds banen til at se bedre ud.

        Jeg planlægger sådan set altid efter at være i lufthavnen mindst 1 time før boarding, og det selvom jeg har fasttrack access til security. Men den time har dsb mere end 1 gang brugt + lidt til. Faktisk har jeg 2 gange kun nået flyet, fordi jeg rejser så meget på de samme afgange, at nogle af SAS medarbejderne holder flyet tilbage til sidste øjeblik hvis jeg er checket-in og ikke er dukket op ved gaten. Begge gange forsinkede dsb mig i over 1 time, og sidste gang var sidste gang jeg brugt dsb til lufthavnen. Jeg har ganske simpelt ikke råd til at misse et fly, og jeg mener ikke at det kan være rigtigt at man skal planlægge med mere end 1 time som buffer, når turen fra mit hjem til security i lufthavnen kan klares på lidt over 1 time hvis dsb ellers kunne finde ud af at overholde deres køreplan. I bilen tager samme tur knap 45 min.

      • Steen H

        Det er da godt at du er så højt på strå at SAS holder fly tilbage for din skyld.

        Vil du have at vi andre skal tro på det? Så er du langt vigtigere end samtlige ministre og kongehuset.

        Så får du vel også speciel VIP mega rabat på parkering af din bil i lufthavnen så det stadig er langt billigere at tage bilen?

        Lyder mere som om du kom med det næste fly der gik en time efter til den samme destination, for heller ikke SAS forsinker et halvt hundrede passagerer eller flere på grund af en enkelt passager. De tilgodeser også det store flertal.

        Og spildtid – hvad er det i din verden? For det kan da ikke være mens toget kører, og et løst eksempel med et tog på 3 sæt der holdes tilbage i 18 minutter – hvorhenne og hvorfor? – kan heller ikke bruges til så forfærdeligt meget.

        Var det også for at du kunne nå at komme med?

        Og det der pladder med at pynte på rettidighedsstatistikkerne har vi hørt til hudløshed før under et andet navn. Der er ingen der forsinker deres passagerer i over en time hvis ikke der har været noget i vejen men det melder historien vanen tro ikke noget om.

        Og der er i øvrigt snævre grænser for hvor længe et fly kan holdes tilbage, for de har +/- 15 minutter på deres planlagte afgangstid ude på landingsbanen, så mister de deres slottid, bliver sat på hold og kommer af sted når der er en ledig slot. Og det kan være alt fra et kvarter til flere timer afhængig af hvor og hvornår der er plads på den rute der skal flyves, for de bliver ikke sendt af sted før der er ledig plads på hele ruten.

        Og det at være i lufthavnen en time før boarding er vel kun udtryk for rettidig omhu. Men selv for DSB tager det lidt tid at køre fra Nivå til lufthavnen, og det har det altid gjort. Hvis det skal gå stærkt fra Nivå så er den samlede mer-tid – set i forhold til at tage et Helsingørtog fra Nivå til København og skifte tog der – 16 minutter hvis man vælger at stige på et Nivå tog i Nivå og køre til lufthavnen med det samme tog uden togskift og med stop ved alle stationer.

        Så må det undre hvordan det kan blive til at 1 time kan blive mere end brugt + lidt til når den reelle mer-tid – der mere end bruges + lidt til – er 16 minutter. Hvis man vil opretholde den time i lufthavnen ligner det højst, at man tager et Nivå tog før og så er der endda 4 minutter at løbe på før der gnaves i den afsatte time.

  • Steen H

    Ja – uden for myldretiden – Lars

    • En tidligere tog pendler

      For det første hedder jeg ikke Lars. Jeg ved godt at vi begge er dybt kritiske over for DSB, tidligere har brugt kystbanen og ofte er i udlandet, men den beskrivelse passer sådan ca. på 20 af mine kollegaer, og over 100 andre personer.

      Det er yderst sjældent at jeg køre til eller fra lufthavnen i myldertiden, så det kan jeg ikke rigtig se har nogen betydning. Slet ikke fordi forskellen på at køre til lufthavnen i myldertiden og uden for myldertiden er 15-20 min. max.

      • Steen H

        Ja, I er så dybt kritiske over for DSB at I ikke kan se skoven for bare træer og er helt ude af stand til at skelne mellem virkelighed og fiktion. Og over 100 personer er sørme en ordentlig brøkdel af de 10-20.000 passagerer eller flere der fragtes hver dag på Kystbanen. Kan man få øje på promillen?

        • Lars

          Hvis du nu lige læser hvad en tidligere tog pendler skriver, så vil du se at han skriver at der er over 100 som passer på profilen med at være kritisk overfor DSB OG tidliger har brugt kystbanen OG ofte er i udlandet. Hvis vi alene taler om personer som er kritisk over for DSB på kystbanen så er det over 60% hvis man skal tro barometeret her på sitet.

          Men du har ganske ret at der er svært at få øje på promillen af de daglige pendler som ofte er i udlandet. Mange af disse har opgivet toget. De mærker vi tydeligt på det pres der er på parkerings pladser i lufthavnen mandag til fredag.

          • Steen H

            Det er sørme også mange – 100 personer ud af en daglig mængde på 15-20.000 eller flere. Uha da da.

            Og barometeret kan ikke bruges til så forfærdeligt meget herinde, for sitet er designet til utilfredse pendlere og der er ingen begrundelser overhovedet for hvorfor folk sætter deres kryds ligesom de samme kan sætte deres kryds en gang i døgnet. Så det er nærmest uanvendeligt som barometer for noget som helst.

            Og sjovt nok ser jeg dagligt på flypersonale og forretningsfolk der skal ud at flyve, så alle de daglige pendlere der skal til og fra udlandet (og vel også i nogen grad indlandet) kan da ikke siges at være fuldstændigt forsvundet. Så der må være mere end 100 der rejser med fly, men det er jo ikke sikkert at de er lige så kritiske som du – måske fordi de har en helt anden oplevelse af det at rejse med toget.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>