Hvad er det som sker med strækningen Helsingør -Malmø

Der har været lidt forvirring om hvad der sker med Strækningen Helsingør – Malmø de næste år.

Frem til køreplan december 2020 sker der ikke markante ændringer.
Fra december 2020 overtager skånetrafikken driften fra Østerport via lufthavnen og til Malmø.

Det betyder dog ikke at hvis du rejser fra Helsingør at du ikke kan køre til lufthavnen eller køre du fra Malmø c så kan du Feks. køre til Hellerup uden at skifte tog. Det det medføre i første omgang er at der indføres 1/2 time drift om aftenen på strækningen Helsingør – København H samt en del stationer vil have 1/2 drift hele døgnet.

Når man er færdig med at få styr på det nye skinne system på Sydsjælland vil det ikke længere at være muligt at køre fra Helsingør til lufthavnen da togfra Helsingør vil køre via København H – Roskilde og længere ned sydpå. Tog driften bliver dermed ikke vendt på Østerport da der ikke er plads der. Og dem som rejser fra Malmø får sidste station på Østerport station.

Dvs alle tog skal igennem røret (Østerport – København H) Idag er DSB og Bane dk som tager beslutninger om hvordan de skal håndtere forsinkelser. Fra December 2020 vil Skånetrafikken også være til stede. Så endnu flere skal involveres. Hvilket som jeg ser som en kæmpe udfordring. For svenskerne har en hel anden holdning til hvordan man skal håndtere forsinkelser end man har i Danmark.

1 comment to Hvad er det som sker med strækningen Helsingør -Malmø

  • Sten Hansen

    Tydeligvis er det svært at få rigtig og pålidelige information om hvad der sker de nærmeste år med Kystbanen. Informationen i tråden 8.december 2018 er sandsynligvis ikke ajour, men afspejler de oprindelige tanker for to år siden. De oplysninger man kan få i skånske kilder er følgende:

    Fra december 2020 indsættes ny entreprenør på svensk side (hvis det er Transdev som vinder opgaven situationen udforandret). Det skulle ikke ændre ansvarsforholdende mellem dansk og svensk operatør.

    I december 2021 indføres kvartersdriften på Kystbanen og Kastrupbanen. Nogle af togene fra Malmö får endestation på Østerport isf. Helsingør. Gradvist frem til december 2023 gennemføres den totale adskillelse og derefter er det slut med at rejse direkte til Lufthavnen fra Kystbanen.

    Forventelig fra december 2021 – men muligvis senere – overtager Skånetrafiken det såkaldte trafikkøberansvar på samme måde som Region Sjælland i december 2020 overtager trafikkøber ansvaret for DSB strækningen Roskilde-Køge

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>