Tog fonden en realitet ..hvad med os på Kystbanen?

Man har nu oprettet en togfond hvor der investeres 27,5 mia som skal sørge for at flere vælger den kollektive trafik om 15 år. Efficiens.nu (analyse firmaet som laver pendlerklubbens Kystbanens analyser) viser at der på Kystbanen er et passagerer potentiale på 20 % ved at man levere et stabilt produkt. Men på grund af manglende midler vælger man at foretage nedskæringer på Kystbanen fra 15/12/13 som vil forringe togafviklingen yderligere på kystbanen. Transportministerens lovning om bedre kollektiv trafik på kystbanen er derfor svær af få øje på og dermed går man glip af et passagerer potentiale som ellers ville være nemt at få fat i.

11 comments to Tog fonden en realitet ..hvad med os på Kystbanen?

  • Birger

    Togfonden er beregnet til elektrificering af jernbanerne og til at supplere overbelastede togstrækninger på Fyn og i Jylland med nye spor, så IC-tog ikke bliver forsinket af langsommere godstog. Kystbanen har el-drift, og godstogene er væk. Så selvfølgelig bliver togfonden ikke anvendt på Kystbanen.
    De 20% flere passagerer på Kystbanen afventer en bedre infrastruktur. Om syv-otte år skulle signalerne være skiftet ud. Til den tid er de forsinkende signaler ved Snekkersten, Nivå og Skodsborg væk. Der er planlagt sporarbejder i 2014-2015. Derefter skulle der blive færre forsinkelser som følge af sporets tilstand.
    Det skulle alt i alt blive bedre for den, som har tålmodighed til at vente længe nok.

    • Lars

      De sporarbejder som er planlagt til 2014-2015 på Kystbanen er alle rest arbejder fra den store renovering for nogle år siden. De har været planlagt 2 år frem i tiden siden 2011, men er hvert år blevet udskudt med 1 år, grundet manglende resourcer. Lad os nu se om det ikke igen til sommer bliver udskudt endnu 1 år.

      Signal projektet vil jeg også gerne se gennemført før jeg tror på det. Det er fortsat kun i igang med de indledende knæbøjninger. Indtil videre har de ikke udstyret et eneste tog med det nye signal system, eller er påbegyndt integrations test fasen.

  • Steen H

    Togfonden har intet med Kystbanen at gøre som Birger rigtigt skriver. Den sigter på helt andre og større perspektiver, som for en stor dels vedkommende allerede er opfyldt på Kystbanen, og resten er ikke realiserbare på grund af Kystbanens beskaffenhed og karakteristik. Desuden er Togfondens målsætninger kun i begrænset grad rettet mod pendlerne.

    • Lars

      Jeg tror nu nok at Michael ligesom stort set resten af Danmarks befolkning godt er klar over at togfondens midler ikke er beregnet til Kystbanen. Det som Michael efterlyser er hvor de midler som skal gavne os pendler bliver af.

  • Steen H

    Men de har jo ikke noget med Togfonden at gøre. Hvorfor så tage den op her?

    • Lars

      Prøv at kigge på overskriften. Den siger ligesom ret tydeligt hvorfor Michael har skrevet om togfonden, selvom den ikke gavner Kystbanens pendler.

  • Steen H

    Har kigget på den for længst. Forstår stadig ikke hvorfor Togfonden blandes ind i diskussionen. Den er rettet mod fjerntrafikken.

    • Lars

      Skal vi ikke bare blive enig om at du ikke vil forstå det, og at du igen brokker dig bare for at brokke dig. Jeg tror alle andre har gennemskue hvorfor Michael bringer togfonden i spil på kystbanenlive.dk.

  • Steen H

    Næh, det skal vi ikke. Samme sætninger til dig undtagen den sidste. Togfonden har intet at gøre herinde.

  • jesper koppel

    Hej

    Jeg er journalist og skriver i øjeblikket på en artikel for Dansk Jernbaneforbund om Kystbanen. Er der nogen af jer der kender til rapporter eller undersøgelser som dokumenterer en sammenhæng mellem infrastruktur og befolknings- og erhvervsudviklingen? Det som er vinklen er, at for meget ballade om Kystbanen, afholder børnefamilier og erhvervsvirksomheder fra at etablere sig i kommunerne i Nordsjælland?

    venlig hilsen

    Jesper

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>