Frustrationstråden

Her kan du skrive om oplevelser, du har haft med den kollektive trafik. Det kan være at du ikke har kunnet finde en P-Plads, at du ikke kunne komme ind i toget, fordi toget var for kort, du blev sat af på en tilfældig station, fordi toget skulle vende, manglende information osv. Kort sagt, dine frustrationer.

Farvel til mobil klippekort – stort tilbage skridt.

19. Januar 2019 lukkes ned for mobil klippekort. Det betyder at du ikke længere vil kunne opnå rabat i København hvis du betaler med din mobil telefon.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/mobilklippekort-pa-gaden-1-marts-/

Hvis man læser artiklen oven for er det besynderligt at vi åbenbart er blevet mindre digitale end for nogle år siden. Dette kan kun være for at redde rejsekortet som er et tilbage skridt som betalings middel i forhold til mobil telefonen som man altid har ved hånden. Rejsekortet kan man ikke ikke købe på ret mange stationer og kortet skal dermed bestilles flere dage før afgang. Og laver man en optankning kan man ikke tage bussen før der er gået et døgn.

Hvad er det som sker med strækningen Helsingør -Malmø

Der har været lidt forvirring om hvad der sker med Strækningen Helsingør – Malmø de næste år.

Frem til køreplan december 2020 sker der ikke markante ændringer.
Fra december 2020 overtager skånetrafikken driften fra Østerport via lufthavnen og til Malmø.

Det betyder dog ikke at hvis du rejser fra Helsingør at du ikke kan køre til lufthavnen eller køre du fra Malmø c så kan du Feks. køre til Hellerup uden at skifte tog. Det det medføre i første omgang er at der indføres 1/2 time drift om aftenen på strækningen Helsingør – København H samt en del stationer vil have 1/2 drift hele døgnet.

Når man er færdig med at få styr på det nye skinne system på Sydsjælland vil det ikke længere at være muligt at køre fra Helsingør til lufthavnen da togfra Helsingør vil køre via København H – Roskilde og længere ned sydpå. Tog driften bliver dermed ikke vendt på Østerport da der ikke er plads der. Og dem som rejser fra Malmø får sidste station på Østerport station.

Dvs alle tog skal igennem røret (Østerport – København H) Idag er DSB og Bane dk som tager beslutninger om hvordan de skal håndtere forsinkelser. Fra December 2020 vil Skånetrafikken også være til stede. Så endnu flere skal involveres. Hvilket som jeg ser som en kæmpe udfordring. For svenskerne har en hel anden holdning til hvordan man skal håndtere forsinkelser end man har i Danmark.

Årligt pendlermøde Kystbanen 10.oktober 2019 kl. 19.00

Traditionen tro afholdes det årlige pendlermøde på Fredensborg rådhus. Der er i skrivende stund (dec 18) lang tid til. Så dagorden vil komme ud senere. Dette opslag er lavet for at i kan sætte x i kalenderen allerede nu.

Pendlertalsmand træf 30/11 og 1/12 2018

Dagorden er følgende:

1.
Flemming Jensen som er adm direktør åbner med at fortælle om DSB nu og i fremtiden

2.
Per Schrøder driftsdirektør og commerciel direktør jan sigurdur Christensen :fokus på drift og kommerciel

3.
Esben Linde : fremtidens køreplaner

4.
Majbritt Hedegaard og Morten salicath : sporarbejde

5.
Jan Schneider – tilli : Status på ertms

6.
Adm Claus rehfeld moshøj : rejsekort

Hvis i har spørgsmål som skal stilles skriv til m.randropp@gmail.com

Transportministeren har valgt ikke at dukke op. Hvilket er meget ærgerligt.

——————————————————————————————————————

Referat fra pendler træffet.

Udover transportministeren som i forvejen havde fortalt at han ikke kunne deltage så udeblev adm. Direktør fra rejsekortet da han glemte at dukke op.

Jan Schenider fra bane Danmark som skulle have fortalt om det nye signal program han dukkede heller ikke op.

Jeg kunne ikke selv deltage og jeg var derfor glad for at Peter Langford afløste mig. Så stor tak til ham for at gøre dette.

Kvalitets gebyr 80 kr. Pr mdr.

Når den nye metro ring åbner vil alle som køre ind til København og som bruger Metroen få pålagt et kvalitets gebyr på 80 kr. Vælger man aktivt at sige nej til dette må man ikke køre i Metroen. Skal man så med metroen en dag kan man ikke nøjes med at betale tillægget men skal betale for en hel ny billet. Dette gælder dog ikke hvis man har rejsekortperiodekort flex men så skal man tjekke ind og ud hver gang man rejser også selvom man rejser på den strækning man fast rejser på.

Prisstigningen betyder at betaler man 1000 kr for sit periodekort Så får man en stigning på 8 %.

Jeg håber på at politikere når at ændre dette – men det ser sort ud. Både pendlerklubben Kystbanen og andre har på samråd advaret mod dette.

—————————————————————————-———-

Opdatering december 18,

Politikkerne kan ikke finde pengene så gebyret bliver en realitet har de oplyst til Politikken. Beslutning er hovedrystende det er ikke beløbet men den måde det opkræves på. Pensionist kort bliver ikke pålagt gebyret i denne omgang da man er bekymret for at dem som udsteder papkort ikke vil kunne opkræve kvalitets tillægget. Kontantbilletter skal heller ikke betale gebyr. Og som tidligere skrevet at bruger man rejsekortet skal man vælge den rette stander for ellers har man ikke den rette billet i metroen og har man sit periodekort på mobilen så kommer man til at betale en hel ny billet da man ikke kan tilkøbe kvalitetstilægget.

S-tog på Kystbanen? Bliv klogere den 12/12/18

På Christiansborg afholdes der infomøde om hvad der opnået hvis der kommer s-tog på Kystbanen.

Mødet starter kl 15:30 på Christiansborg den 12/12/18. Hvis du vil med så skriv en mail til mp.randropp@gmail.com med dit navn og mobil nummer. Bemærk at du senest skal være der kl 15:15 da du skal igennem sikkerheds kontrollen.

Ud over Michael Randropp vil også Anders Kaas være der fra Atkins. Både politikere, presse og pendlere er velkomne. Og der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål efter oplæg.

Opdateret 8/12/18

Alle som har tilmeldt sig inden kl 16 dags dato har fået privatmail. Hvis ikke du har modtaget en mail skriv igen til mp.randropp@gmail.com
Sidste frist er 9/12/18 kL 18.00

Borgermøde om Kystbanen 11. Oktober 2018 kl 19.

På Fredensborg rådhus afholdes der borgermøde hvor vi alle kan blive klogere på tilstanden på Kystbanen nu og i fremtiden.

Vi har de 2 seneste somre haft busdrift. for at få lavet skinner og broer. Og nogle at jer har skrevet I hellere vil ha busdrift end tog drift. Det er selvfølgelig positivt at i syntes busdriften var god – men der er nu mere trafik på vejene end i sommers. Og der er også langt flere passagere nu som vil skulle med bussen end i sommerferien.

Men rettidigheden er ikke det som i havde håbet på efter spoararbejdet og fremtiden tegner sig dystert for Kystbanen. Vi får færre afgange på Kystbanen i fremtiden og vi vil ikke opleve forbedret rettidighed hvis kontrakten som vores transportminister underskrev for et par måneder siden i Malmø fastholdes da han gav lov til at køre endnu flere tog fra Sverige mod Danmark som ellers isoleret set er en god ide men der er desværre ikke plads til flere tog igennem Østerport og København H. Og så bliver det som vi kender fra lufthavnen i myldretiden at bliver man bare få minutter forsinket så får man en ny slottid som gør at flyet er forsinket hele dagen og det er det samme vi kommer til at opleve igen og igen pga manglende investeringer i røret og på København h og i lufthavnen. Mød op den 11.oktober 2018 kl 19-21 på Fredensborg rådhus få minutters kørsel i bus fra Kokkedal station og få god information og få mulighed for at stille spørgsmål til DSB og Banedanmark.

Valg af talsmand

11-09-2017 vælges der talsmand på Kystbanen på strækningen mellem Malmø og Helsingør.

Har du spørgsmål – er du meget velkommen til at skrive til m.randropp@gmail.com

Valget af mig (Michael Randropp) foregik i god ro og orden på Københavns Hovedbanegård hvor jeg blev valgt til en 2 år mere på posten. Der var ingen modkandidater. På mødet var Tony Bispeskov fra DSB samt pendlere fra både den danske og svenske pendlergruppe.

Jeg valgte at fokusere på det samspil som jeg mener er vigtigt mellem Danmark og Sverige da det er vigtigt fordi beslutninger truffet i Sverige påvirker trafikken i Danmark og omvendt. Derfor er det vigtigt vi står sammen.

Til stor overraskelse fik vi stor mediedækning.
Jeg har valgt at vedhæfte et af disse link her:

https://www.tv2lorry.dk/artikel/pendlertalsmand-michael-randropp-faar-aar-mere

Bane Danmarks oplysning om sporarbejde i 2017 og 2018

bemærk at der i 3 uger er lukket på stogstrækning ind mod København samtidigt med at Kystbanen er lukket fra Helsingør – Rungsted og i den periode vil der køre færre tog samtidigt med at stogs passagere står på Kystbane tog på strækningen Østerport – Hellerup

http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=25875

1/11/2017 kl 19:00 Helsingør

Nu begynder planlægning til kommunevalget. For 4 1/2 år siden deltog jeg i flere debatter – mon ikke det bliver tilfældet igen? Den første invitation er modtaget . Det er DF som har inviteret til debat. I panelet vil der både være en landspolitiker en medarbejder fra DSB og jeg som talsmand for Kystbanen. Når det endelige program er modtaget offentligøres det i dette indlæg.